5 saker om Divan

  • Divan är livrädd för fölen/unghästarna, spelar ingen roll vilken hage dem går i utan hon vet att det är just dem och hon får "panik". Hon beter sig inte så mot några andra hästar som går i hagar. Nu går fölen i hagen längst vägen, vilket gör att man får tänka igenom innan man rider eller går förbi, för om det är där blir det ingen rolig stund.

  • När Divan är på sitt gosigaste humör vill hon verkligen inte bli borstad, utan då ska man enbart stå och klappa och klia henne i ansiktet haha. Borstar man ändå typ på halsen så lägger hon sig huvud innan för min arm mot min kropp sen ryker hon till med huvudet så att min arm åker med, för att visa "Nej matte, inte borsta, här ska handen vara och klia på mig!" Hon är för go! 

  • Hon är expert på att sprida ut ensilage i hela boxen vilket gör att hon sen inte vill äta det när de blivit smutsigt... SUCK! Hon har fått äta ur ett slowfeedning nät under förra vintern men 1. det är väldigt jobbigt att fylla i. 2. Det är inte så bra att hon står och ryker med huvudet. Så nu testar vi utan ett tag och ja, det går inte bra haha! Så snart får det nog tas fram igen om ingen annan lösning hittas.

  • Hon har en gammal senskada som hon fått artros av vilket gör att hon är triangelmärkt, hon har shivering, har damm/pollen astma, känsliga blodkärl i nosen vilket gör att hon blöder näsblod när hon andas för hårt, hon gör knorrande ljud lite då och då. Har på äldredar en känslig mage och som plus på det så lutar det mot att hon har PPID, vi får svar på blodproven denna vecka! 

  • Divan hatade att få pussar på sin mule förut, sen lärde jag henne "puss" på kommando, och nu pussas hon mer än gärna om hon ser en möjlighet att kunna få lite godis haha. Pussar på allt och alla som kommer och hälsar om hon är godissugen! 
 Spola fram till 1:03 och kolla, så ser ni hur hon gör det där jag beskrev på punkt nr. 2!

Kommentarer



* Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: