Det gör ont, för ont.

Idag är en dag då jag saknar, minns och är rädd för framtiden. Jag hittade nämligen fram en låt som liksom tillhörde "min" första häst, Melissa. Och den har spelats ca 10 gånger idag, vid frukosten, på hästryggen, på cykeln och så nu. När jag hör den så börjar jag känna. Tårarna tränger sig på i ögonen och det bildas en klump i halsen. Men vad känner jag? Om 3 dagar är det 4 år sedan Melissa lämnade jorden, det är inte så att jag tänker på henne varje dag längre. Tiden läker alla sår så att säga.
 
Men jag minns och jag saknar just idag, jag saknar allt vi var. Jag saknar att vara 14 år och att känna att hela världens krestar runt Melissa. Hon har satt djupa avtryck i mitt liv. Hon var väl också anledningen till att jag valde att ta chansen att fortsätta kämpa med Divan.
 
Apropå Divan. Den stora, skruttiga, underbara och tokiga fuxen som nu äger en stor del av mitt hjärta. Hon är 24 år, hon blir inte yngre. Folk säger att man aldrig ska sluta kämpa, aldrig sluta drömma. Men hur lätt är det att skaffa mål och drömmar tillsammans med någon som man vet aldrig kommer, trots hennes envishet, klara av det igen. När de tankarna kommer upp, känns det som att få en stor smäll i ansiktet. Trots det fortsätter jag. Jag gör schemat att följa, planerar och kämpar dag ut och dag in. Hennes saker är alltid rena, benen lindade och man har fått höra många gånger att hon är en av de glansigaste hästarna i stallet. Det är ingen slump som ligger bakom det, det är kärlek. Kärlek från mig. 
 
Nu forsar tårarna ner. Men jag måste fortsätta skriva, måste få rensa min tankar och känslor. Jag har insett hur mycket av hela mig jag lagt ner på dessa två hästar. Som 14 åring var det inte lätt när ens enda betydelse i livet slets i från än. Men jag skulle inte säga att nu, som 19 åring och med andra viktiga huvudpersoner i mitt liv, att det känns lättare. Tanken på dagen Divan lämnar mig, dessutom utan någon att kämpa vidare för, som Melissa gav mig, gör mig rädd.
 
Jag har levt med och för hästar sedan jag var 7 år. Jag har alltid vart den som fäster mig och tror "förevigt" tillsammans med de stora, underbara, djuren. Helhjärtat eller inte alls. Pelle, som är Alwas häst som jag rider just nu då hon är bortrest, fick mig just idag att förstå, att det är verkligen allt eller inget som gäller för mig. Jag kom på mig själv med att hålla honom på avstånd för att jag vet att det bara är över en veckastid och inte alls vara så engagerad som när det gäller Divan. Han fick mig att inse att när Divan lämnar mig, lämnar jag ridsporten och de djur som jag spenderat i princip hela mitt liv med. Jag kommer aldrig kunna vara medryttare eller liknande igen som jag var som yngre. Och egen häst är inget alternativ. 
 
Det är det som gör ont. Att inse att en så stor del av ens liv, och som har vart mitt liv i så många år börjar gå mot sina sista kapitel. Att jag i framtiden kommer släppas ut i ett helt nytt liv, ett liv där ordet häst inte står före tjej.

 Melissas låt hittar ni här. ♥
De två hästar som alltid kommer finnas kvar i mitt hjärta. ♥

Kommentarer



* Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: