Uppmuntra framåtbjudning

Divan är en häst som helst av allt bara vill stå stilla, äta och få uppmärksamhet. Att springa i onödan är det inte värt, t.ex. i hagen när de andra hästarna kommer i full galopp för att de vill komma in så kommer Divan lunkandes långt bort, ibland tar hon några få trav steg i början innan hon inser att det inte är någon idé att springa, hon får ju komma in ändå. ;) 
 
Men det är förstås lite jobbigt att rida en sådan häst, som inte har större lust att gå framåt. Det ger inte mycket att försöka driva henne framåt med skänklarna, då får man driva exakt hela tiden, vilket inte blir roligt för någon av oss. Så för att få henne att lyssna mer framåt och vilja öka farten så är det en del att tänka på.
 
Först och främst hjälper de inte att skänkla för kung och fosterland, utan de enklaste sättet är att trycka/gnugga med skänklarna, typ som att man kittlar henne på magen, då ökar hon oftast. Men sedan är det även självklart att hon inte håller den önskade hastigheten en längre stund, men det som då är viktigt är att inte sitta och mana på henne hela tiden. Utan när hon går framåt, låt henne gå, ostört. Så fort hon sänker farten igen, ja då "puttar" man på. Som en gunga ungefär kan man tänka sig, när gungan gungar så snabbt man vill så gör man inget, men börjar det gå för långsamt ja då puttar man på och sedan låter man den vara igen. Så får man tänka med hästar också. 
 
Det som är viktigast är ändå beröm, nu när jag sätter igång henne igen så är jag jätte nogrann med just beröm. Det ska löna sig att gå framåt, det ska vara roligt och hon ska känna att hon gör rätt! Många bara skänklar och skänklar, för hästen ska ju gå framåt. Men det är inte riktigt en långsiktig lösning. Nu när vi bara skrittar vill jag att hon ska skritta i ett friskt och raskt tempo, vilket hon inte alltid håller med om. Så när jag ber henne öka, så börjar hon trava ibland istället för att skritta snabbare då det är enklast för henne. Och just nu, i detta stadium, är det då jag berömmer som mest! Varför? Jo för att jag ber henne öka och hon svarar med att öka till trav, alltså ännu snabbare än vad jag bett om. Men det betyder att hon har lyssnat på vad jag ville samtidigt som hon frivilligt bjudit ännu mer framåt! 
 
En sak som är lite klurig är att jag förut brukat först sakta ner henne när hon börjat trava och sedan berömt, men vad berömmer jag då? Precis, att sänka farten. Så nu är det noga med att tänka på att fast jag ber henne att skritta ännu snabbare och hon börjar trava, så måste jag ösa på med beröm när hon travar, och sedan kan jag be henne sakta ner. För det är då jag uppmuntrar framåtbjudning, hänger ni med? Tillslut förstår hästarna vad de får beröm för och ökar betydligt enklare farten, även de mest bekvämaste hästarna!

Hoppas ni förstod hur jag tänker, lite luddigt inlägg kanske. Men det är så här jag jobbar med Divan just nu! 
 
 
 

Kommentarer
ɑ n n i k ɑ

Fin häst!

       http://blogofphoto.webblogg.se



* Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: